Nyhetsbrev nr. 1 - 2009
Forberedelse årsoppgjør
Vi gjengir noe av dokumentasjonen som bør fremskaffes i forbindelse med årsavslutning og årsoppgjøret:
Forberedelse årsoppgjør
Vi gjengir noe av dokumentasjonen som bør fremskaffes i forbindelse med årsavslutning og årsoppgjøret:
- Original selvangivelse
- Skatteoppgjøret for forrige år
- Årsoppgave fra banker og andre finansinstitusjoner vedr innskudd og gjeld
- Årsoppgaver over aksjer/obligasjoner
- Deltakeroppgaver vedr andeler i ansvarlige selskap og KS
- Oppgave over ligningsverdi og utbytte fra ikke børsnoterte aksjeselskaper
- Årsoppgave vedr pensjonspremiefond
- Kassetelling pr 31.12
- Varetellingslister
o Er kostpris benyttet?
o Er prisene uten mva?
o Er ukurans hensyntatt?
- Liste over utført arbeid pr. 31.12 som ikke er fakturert ved årsskiftet
- Oversikt over andre påløpne inntekter og kostnader
- Bilag som gjelder inntektsåret, som ikke er levert tidligere
- Oppgave over kundefordringer med tapsrisiko
- Konstaterte tap på fordringer som ikke er regnskapsført som tap i løpet av året
- Mottatte kontoutskrifter/ saldoforespørsler fra kunder og leverandører
- Uttak av varer til bruk i bedriften
- Uttak av varer til eiere
- Kilometerstand biler og evt kjørebøker
- Oversikt over pantstillelser
- Oppgave over eventuelle garantistillelser og kausjonsansvar
- Endring i eiersammensetning gjennom året
Forsinkelsesrente
Finansdepartementet har i forskrift fastsatt forsinkelsesrenten for første halvår 2009. Rentesatsen skal være 10.00 %.
Forsinkelsesrenten blir fastsatt hvert halvår, med virkning fra 1. januar og 1. juli. Satsen skal være Norges Bank sin styringsrente, lagt til minst 7 prosentpoeng.
Omstilling og nedbemanning
HSH - Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon har skrevet en artikkel om omstilling og nedbemanning. Vi gjengir deler av artikkelen her:
For å fortsette å være konkurransedyktig i et varierende marked må noen virksomheter rasjonalisere driften. Resultatet av en slik rasjonaliseringsprosess kan være at det avdekkes behov for omlegginger eller endring av virksomheten, eller at det er behov for å redusere antall stillinger helt eller delvis. En slik nedbemanningsprosess skal være forretningsmessig velfundert, ivareta de menneskelige behov og gjennomføres i tråd med lover og avtaler.
Virksomheten beslutter
Det er virksomhetens øverste ledelse ved styret og daglig leder som skal vurdere behovet for eventuelle omstillinger og nedbemanninger. Før den øverste ledelsen fatter beslutning om omstilling eller nedbemanning må styret og daglig leder ha et grundig dokumentert beslutningsgrunnlag samt ha gjennomført informasjonsmøter og reelle drøftinger med de ansatte og deres tillitsvalgte, eventuelt ansatterepresentanter. Styret og den øverste ledelse bør sette opp protokoll fra møter der beslutning om omstilling eller nedbemanning tas, for å kunne dokumentere beslutningsgrunnlaget. Videre bør ledelsen utforme forslag til ny organisasjonsstruktur og dokumentere behovet for kompetanse og arbeidskraft i den nye organisasjonen. Dersom virksomheten opplever helt midlertidige behov for reduksjon av bemanningen kan permittering være et alternativ. Vi gjør dog oppmerksom på at NAV stiller strenge krav for å utbetale dag penger til de ansatte i forbindelse med permittering, og at virksomheten må følge reglene om permittering i hovedavtalene, avslutter HSH.
Viktige datoer:
- Terminoppgave- og betalingsfrist for skattetrekk og arbeidsgiveravgift 6. termin er 15. januar.
- Lønns- og trekkoppgaver på papir må leveres senest 20. januar.
- Lønns- og trekkoppgaver levert elektronisk via Altinn, diskett, CD/DVD, magnetbånd eller lignende må leveres senest 31. januar.
Siste nytt Falkenberg Regnskapsbyrå AS
-
Påskeferie
—Apr 6, 2011 Påskeferie Les mer -
Nyhetsbrev nr. 7 - 2009
—Sep 21, 2009Utvidelse av fedrekvoten Ved uttak av foreldrepenger fra NAV er en del av stønadsperioden forbeholdt far, denne fedrekvoten økes fra 6 til 10
Les meruker. Lovendringen trer i kraft 1. juli 2009 og vil gjelde for tilfeller der fødsel eller omsorgsovertakelse skjer 1. juli 2009 eller senere.Utvidelse av fedrekvoten Ved uttak av foreldrepenger fra NAV er en del av stønadsperioden forbeholdt far, denne fedrekvoten økes fra 6 til 10 uker.
Lovendringen trer i kraft 1. juli 2009 og vil gjelde for tilfeller der fødsel eller omsorgsovertakelse skjer 1. juli 2009 eller senere. -
Nyhetsbrev nr. 6 - 2009
—Jun 8, 2009
Les merDet gis utsatt selvangivelsesfrist til 15. juni for aksjeselskaper
Som følge av status med selvangivelses-innleveringen har NARF anmodet Skattedirektoratet om å gi aksjeselskapene mer tid til selvangivelsesinnleveringen. Foruten at en del regnskapsbyråer står foran en utfordrende innspurt med selvangivelses-produksjonen, får vi tilbakemeldinger om at mange revisorer sliter ekstra i år. Dette skyldes ikke minst de nye og sent vedtatte reglene for formuesverdsettelse av utleide næringseiendommer. De problemer disse reglene har medført har smittet over på øvrig produksjon av selvangivelser for aksjeselskapene. -
Nyhetsbrev nr. 5 - 2009
—May 5, 2009
Les merLønn og arbeid på "røde" dager
Vi har en egen lov om 1. og 17. mai som høytidsdager (lov av 26. april 1947 nr 1) med tilhørende forskrifter. Loven bestemmer at arbeidsgiveren skal betale full lønn for 1. og for 17. mai som ikke faller på en søndag eller annen helligdag. I år faller l7. mai på en søndag, slik at loven ikke får anvendelse på l7. mai i år - i år gjelder den bare for 1. mai skiver HSH i en artikkel vi gjengir her. -
Nyhetsbrev nr. 4 - 2009
—Apr 16, 2009Inkasso
I forbindelse med finanskrisen og viktigheten av å få kundefordringene inn til rett tid oppsummerer vi noen forhold rundt inkasso som kan være av betydning. Det gjelder særlige regler for inndriving av pengekrav. Reglene finnes i inkassoloven og i inkassoforskriften.Betalingsoppfordring
Les mer
Når et krav er mottatt til inkasso, skal inkassobyrået sende en betalingsoppfordring før kravet blir sendt til rettslig inndriving (forliksrådet). -
Nyhetsbrev nr. 3 - 2009
—Feb 25, 2009Forskriftsbestemmelser til ny metode for formuesverdsettelse av utleid næringseiendom
I forbindelse med statsbudsjettet for 2009 er det vedtatt en ny verdsettelsesmetode for utleid næringseiendom. Den nye verdsettelsesmetoden skal gi bedre sammenheng mellom ligningsverdier og markedsverdier for utleid næringseiendom enn i dag.
Les mer -
Nyhetsbrev nr. 2 - 2009
—Jan 27, 2009Finanskrise - ulike ekstraordinære tiltak:
Endring skattelovgivning
Les mer
Finansdepartementet foreslår å innføre en midlertidig adgang for aksjeselskaper
mv. til å tilbakeføre underskudd for inntektsårene 2008 og 2009 til fradrag i
inntekten for det foregående og nest foregående året. -
Nyhetsbrev nr. 1 - 2009
—Dec 18, 2008
Les merForberedelse årsoppgjør
Vi gjengir noe av dokumentasjonen som bør fremskaffes i forbindelse med årsavslutning og årsoppgjøret: -
Nyhetsbrev nr. 10 - 2008
—Nov 25, 2008Finanskrisen - hva bør næringsdrivende være opptatt av
Den finansielle krisen som først slo deler av amerikanske virksomheter og boligeiere over ende har nådd Europa og Norge. For små- og mellom store virksomheter ønsker vi å komme med noen enkle, men etter vårt syn, viktige grep som kan redusere mulige skadevirkninger.
-
Nyhetsbrev nr. 9 - 2008
—Oct 30, 2008Noe fra regjeringens forslag til skatte- og avgiftsopplegg for 2009
Skatt på formue
• Bunnfradraget i formuesskatten økes fra 350 000 til 470 000 kroner. For ektepar betyr det et samlet bunnfradrag på 940 000 kroner.
• 80-prosentregelen fjernes.
• Ligningsverdiene av næringseiendom økes fra anslagsvis 25 prosent av markedsverdi til 40 prosent av markedsverdi i gjennomsnitt. Formuesverdien av slik eiendom vil bli beregnet til 40 prosent av nåverdien av utleieinntektene. Samtidig reduseres maksimalgrensen i sikkerhetsventilen slik at ingen eiendommer skal ha en høyere ligningsverdi enn 60 prosent av markedsverdien.
Ligningsverdiene av bolig og fritidseiendom økes med 10 prosent